IRandomAccessStreams & Streams

Bij het ontwikkelen van Windows Store Apps met C# en Xaml heb je rekening te houden met twee werelden, enerzijds .Net, anderzijds WinRT. Dit zie je op hele veel terreinen terug. Async operaties binnen .Net geven vaak een Task terug, WinRT apis geven een IAsyncOperation terug, binnen .net heb je Stream en in WinRT zijn het IInputStream of IOutputStream. Deze verschillen worden vaak via extension methods

 

Via extension methods worden deze verschillen overbrugt. Hier als voorbeeld van Task naar IAsyncResult:

Task.Run(() => { }).AsAsyncAction();

En in streams kan je het volgende gebruiken: 

Stream s = GetStream();
IInputStream inputStream = s.AsInputStream();
IOutputStream outputStream = s.AsOutputStream();

En ook andersom, dus vanuit WinRT naar .Net types zijn er extension methods beschikbaar:

Stream s1 = inputStream.AsStreamForRead();
Stream s2 = outputStream.AsStreamForWrite();

Echter zijn er ook een flink aantal API's die een IRandomAccessStream verwachten, zoals bijvoorbeeld SetSource method van een Bitmap. Hier heb ik in de API nog geen out-of-the-box oplossing voor gevonden. Gelukkig is een wrapper maken over een memorystream heen die deze interface implementeerd niet heel ingewikkeld:

public class StreamRandomAccessStream : IRandomAccessStream
        {
            private MemoryStream _stream;

            public StreamRandomAccessStream(MemoryStream stream)
            {
                _stream = stream;
            }

            public bool CanRead
            {
                get { return _stream.CanRead; }
            }

            public bool CanWrite
            {
                get { return _stream.CanWrite; }
            }

            public IRandomAccessStream CloneStream()
            {
                var memoryStream = new MemoryStream();
                _stream.CopyTo(memoryStream);
                return new StreamRandomAccessStream(memoryStream);
            }

            public IInputStream GetInputStreamAt(ulong position)
            {
                _stream.Position = (long)position;
                return _stream.AsInputStream();
            }

            public IOutputStream GetOutputStreamAt(ulong position)
            {
                _stream.Position = (long)position;
                return _stream.AsOutputStream();
            }

            public ulong Position
            {
                get { return (ulong)_stream.Position; }
            }

            public void Seek(ulong position)
            {
                _stream.Seek((long)position, SeekOrigin.Begin);
            }

            public ulong Size
            {
                get
                {
                    return (ulong)_stream.Length;
                }
                set
                {
                    _stream.SetLength((long)value);
                }
            }

            public void Dispose()
            {
                _stream.Dispose();
            }

            public IAsyncOperationWithProgress<IBuffer, uint> ReadAsync(IBuffer buffer, uint count, InputStreamOptions options)
            {
                return _stream.AsInputStream().ReadAsync(buffer, count, options);
            }

            public IAsyncOperation<bool> FlushAsync()
            {
                return _stream.AsOutputStream().FlushAsync();
            }

            public IAsyncOperationWithProgress<uint, uint> WriteAsync(IBuffer buffer)
            {
                return _stream.AsOutputStream().WriteAsync(buffer);
            }
  •   @JenMsft @LocalJoost @vinothrajendran not sure if related but when i click update &amp; restart my machine restarts, bu… https://t.co/4muU3d7aGG
  •   RT @natfriedman: Today(!) we’re thrilled to announce unlimited free private repos for all GitHub users, and a new simplified Enterprise off…
  •   @rendyfaqot hi, Sorry to hear. There been some breaking change in the VSTS api... didn't had time yet on fixing tho… https://t.co/lZBMHu4CPf
  •   RT @ameijers: The Global MR Bootcamp was a blast! The biggest #mixedreality event in the world! And all made possible by you the community.…
  •   RT @LocalJoost: Attendants 'working at my Immersive Headset Development workshop at #GlobalMRBootcamp https://t.co/NaNtyO5Ocj
  •   Why do i always decide to change the whole approach of a session the evening before?
  •   @JenMsft @bing it's not working so well for high speed or the distance is a problem https://t.co/KE1kE0wQuF
  •   @danhellem @mmanela Nice!
  •   RT @danhellem: Check out the new changes for the Azure Boards work item tracking experiences in Visual Studio 2019 https://t.co/c4l0rQky1o…
  •   @LocalJoost you put a AAAA battery in your surface pro itself? or the pen?